( M.Ö. 6yy)
2.Budizm’in ortaya çıktığı MÖ 6. yüzyıl, Nepal’i ve Hindistan’ı içine alan bölgede önemli sosyal, ekonomik ve siyasi değişimlerin olduğu, şehir ve krallıkların kurulduğu ve tüccar sınıfnın doğduğu bir dönemdir.
Bu şehirlerin merkezi kişisi raja isimli yerel yöneticilerdir. Bölgede aristokratik ve oligarşik karaktere sahip cumhuriyetler de vardır. Bu cumhuriyetler başkanlar tarafından yönetilir ve başkanlar savaşçı kast grubuna ait kişiler tarafından seçilir. Buddha, bu bölgedeki Sakya isimli cumhuriyetin soylu sınıfına mensuptur.
3.Buddha 1. yüzyıla kadar ikonalarda insana benzer biçimde tasvir edilmemiştir. Mevcut insan biçimindeki tasvirlerin arasında da genelde bir benzerlik yoktur.
Buddha’nın hayatı konusunda bilgi veren en önemli eserlerden biri Buddhacarita’dır. MS 1. ya da 2. yüzyılda yazıldığı tahmin edilmektedir. Bu eserin söylemi şiirseldir. İçinde hem Hint mitolojisinden ve Budizm öncesi dönem felsefelerinden öğeleri bulundurur; hem de bir şairin sevgi, savaş ve devlet işleri gibi konulara olan ilgisini anlatır.
4.MS 4. yüzyılda yazıldığı tahmin edilen “Mulasarvastivada Vinaya” Buddha’nın yaşam öykülerini kronolojik olarak sıralar.
Vinaya metinleri manastır kurallarını içeren metinlerdir ve genellikle Buddha’yı bir öğretmen olarak anlatır. Sutralar ise Buddha’nın önceki yaşamına, doğumuna, aydınlanmasına, ve nirvanaya ulaşması gibi konulara odaklanır.
5.500 Yıllık Boşluk
En eski dini metinler MÖ 1. yüzyıla aittir. Aradaki bu beş yüz yıllık dönemde Buddha’nın öğretileri sözel olarak, bir rivayet kültürü içinde aktarılmıştır, dolayısıyla onun ilk öğretilerinin tam olarak ne olduğunun kesin olarak bilinmesi mümkün değildir.
6.Mevcut metinlerden anladığımız kadarıyla Buddha ilk önceleri hayatın anlamını sorgulayan bir mistik iken, onun düşüncesi yüzyıllar sonra insanlar tarafından bir din haline getirilmişti
Buddha, yaşadığı bölgede güçlü olan kast sistemine karşı çıkmıştır. O ayrıca Hint dinlerindeki tanrılar aracılığıyla kurtuluşa ermek yerine mutlak bilgeliğe ulaşmanın bireysel bir yolunu aramıştır. Budizm ne kadar tek bir din gibi görünse de, yayıldığı her coğrafyada o coğrafyanın yerel inançlarını da içine almıştır. Bu coğrafyalarda ayrı mezhepler ortaya çıkmıştır.
7.Buddaha sözleri
Sen kendin, tüm evrendeki herkes kadar, kendi sevgi ve şefkatini hak ediyorsun
Önce kendi gideceğin yolu öğren, sonra öğretmeye kalk
Formlar, benlik/ruh değildir; algılama benlik değildir, kavrayışlar benlik değildir, mental oluşumlar ve hisler de "ben" değildir, hiçbiri "ben"/"ruh" değildir, bunların hepsi değişime tabiidir ve kalıcı değildir.
Bırakmayı öğren. Mutluluğun anahtarı budur.
Kaynak: 1
0 yorum:
Yorum Gönder